Reverse Engineering
a collective reading attempt
(2004)

Reverse Engineering ist ein kollektiver Leseversuch. Ausgehend von einem zufällig befleckten Malerhemd wird versucht, die darin potentiell beinhalteten Informationen zu extrahieren und imaginäre Ursprungsformen zu rekonstruieren. Dabei werden bestehende Interpretations- und Rekonstruktionsmethoden zu Rate gezogen, die mit Fleckenstrukturen als semantische Grundlage arbeiten. Vorgehenslogik aus verschiedenen wissenschaftlichen und künstlerischen Kontexten wird kombiniert.
Das Ziel dieses Untersuchungs-Prozesses bleibt unbestimmt. Ergebnisse beinhalten Partitur-Erkennung, Kochrezept-Rekonstruktion, physikalische Schwerpunktsberechnung, automatische OCR-Schrifterkennung und geologische Erdschichtenanalyse.

Reverse Engineering is a collective reading attempt, in which random stain structures are analyzed through multiple context filters. Originally emerged by accident on an artist‘s shirt during his painting process, these stains are a starting point for a growing cloud of meta-information. A range of scientific and artistic methods dealing with stains and similar visual information are applied to interpret, extract and reconstruct any context-specific information contained.
This process stays at a unfinished state, each method has a right of its own. Research results include music score recognition, cooking recipe reconstruction, center of gravity calculation, automatic character recognition (OCR) and geologic layer analysis.

Beiträge / Contributions:
Analysen: Ferran Adrià (Koch/Cook), Dipl.biol. Mark Benecke (Forensiker), Prof.Janos Urai (RWTH Aachen, Endogene Geologie), Martin Holtschneider (RWTH Aachen, Theoretische Physik), ABBYY fine reader 5.

Sound: Paul Devens, Roel Meelkop (line), Carsten Nicolai (raster-noton), F.X.Randomiz (sonig), Christof Weitenberg (Physik und Kompositon, Uni Saarbrücken), Allan Gretzki und Ingmar Weber (FH Aachen Soundlab).